برند ورساچه

 

چهره ای که مار به دور آن پیچیده شده (سر مدوسا) یکی از شخصیت های افسانه ای یونان باستان است که هر که به او نگاه کند را به سنگ تبدیل می‌کند. این تصویری است که لوگوی برند ورساچه از ان الهام گرفته است. اما دلیل انتخاب این لوگو چیست؟


دلیل انتخاب لوگو

انتخاب چنین لوگویی از عشق جیانی ورساچه (Gianni Versace) به تم‌های کلاسیک می‌آید. او در مصاحبه‌ای عنوان کرده که "مدوسا، نماد اغواگری است و حسی از تاریخ و کلاسیک بودن را با خود به همراه دارد....مدوسا جذابیت کشنده‌ای دارد" لوگو نماد الهه­ زن ورساچه است که همه‌ی لباس‌ها برای او طراحی می­‌شود.

 

جیانی ورساچه در2 دسامبر 1946 میلادی در رجیوکالابریا زاده شد.پدر او فروشنده و مادرش طراح و دوزنده لباس بوددر نتیجه از همان کودکی جانی به طراحی لباس علاقه مند شد.

جیانی همه‌چیز در مورد خیاطی و دوختن لباس را خیلی زود از مادر خود آموخت و توانست به وسیله علاقه و ذوق ذاتی خود اولین لباس‌ها را طراحی کند و در مزون مادرش به فروش برساند. در سن ۱۸ سالگی، جیانی ورساچه فعالیت جدی خود در کارگاه کوچک مادرش را آغاز کرد. وی از ۲۲ سالگی یعنی زمانی که خیاطی محلی وی را برای طراحی یک مجموعه استخدام کرده بود، طراحی لباس را به صورت نیمه حرفه‌ای، آغاز نمود..

ورساچه اولین موفقیت خود را در سال ۱۹۷۱ نشان داد، که طرح‌هایی برای کلکسیون فیوری فیورنتینا، فرستاد. در سال ۱۹۷۲ و در ۲۶ سالگی، جیانی با انگیزه فراوان راهی میلان، پایتخت مد جهان شد، تا فعالیت حرفه‌ای خود را در آنجا ادامه دهد. پیش از آنکه برند ورساچه متولد شود، جیانی ورساچه در میلان برای چند شرکت دیگر مانند ماریو ولنتینو، کالاهان و کامپلیس به طراحی لباس پرداخت.

جیانی بهمراه برادر بزرگتر خود در سال 1978 شرکت ورساچه را در میلان تاسیس کرد.در اواسط سال 1978 اولین بوتیک خود را در شهر میلان بوسیله دلا اسپیگا افتتاح کردو بلافاصله نخستین مجموعه لباس زنانه ورساچه در مارس ۱۹۷۸ و نخستین مجموعه لباس مردانه این شرکت در ماه سپتامبر همان سال به نمایش درآمد

نخستین فعالیت‌های ورساچه در دنیای مد چندان اثر و بازتاب جهانی نداشت، اما این شرایط زمانی که ورساچه با «ریچارد اودون»، عکاس مشهور آمریکایی، ملاقات کرد، تغییر کرد. این ملاقات مسیر معرفی مجموعه‌های متمایز ورساچه روی جلد مجلات مطرح مد جهان را هموار کرد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد و سبک خلاقانه و غنی ورساچه به تدریج جایگاه ویژه‌ای در میان دوستداران دنیای مد یافت

خیلی زود طرفداران سبک ورساچه زیاد شدند، و بوتیک‌های دیگر به این نام در کشورهای مختلف شروع به کار کردند. او در سال ۱۹۸۲ موفق به دریافت جایزه چشم طلایی به خاطر بهترین طراحی لباس زنانه در پاییز و زمستان شد

در سال 1991 کمپانی ورساچه ادکلن ورساچه را راهی بازار کرد

طراحی لباس‌های ورساچه به نوعی بین ظرافت، جذابیت و هنر عامیانه حرکت می‌کرد. ویژگی‌های طراحی لوکس، رنگ‌هایی درخشان و جواهر مانند، خطوط صاف و جذابیت منحصربه‌فرد از عوامل شهرت برند ورساچه در دنیای مد بوده‌اند

بر همین اساس، مشتری‌های ورساچه را افراد کاملاً متفاوتی تشکیل داده و می‌دهند که ستاره‌های موسیقی مانند مدونا و بون جووی تا هنرپیشه‌های شیک‌پوش هالیوودی را شامل می‌شوند. در حقیقت، ورساچه مد را از طریق ترکیب آن با راک اند رول، هنر و ستاره‌های مشهور مجدداً تعریف کرد. با ادغام دنیای مد و سرگرمی، نمایش‌های فصلی مد ورساچه شبیه کنسرت‌های راک و پاپ بودند.

 

جیانی ورساچه در پانزدهم ژوئیه ۱۹۹۷ هنگامی که از پیاده‌روی صبحگاهی به خانه خود در میامی آمریکا بازمی‌گشت مورد اصابت گلوله‌های شلیک شده از تفنگ «اندرو کونانان» قرار گرفت و روی پله‌های مقابل خانه خود کشته شد. به گفته کارشناسان، امپراتوری ورساچه در آن دوران در نقطه اوج خود قرار داشت.

در شرایطی که تنها ۱۹ سال از تأسیس ورساچه می‌گذشت، این شرکت در زمینه تولید پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه و همچنین تولید کیف، کفش، جواهرات گران‌قیمت، عطر و لوازم خانگی فعال بود. پس از مرگ جیانی، خواهر وی دوناتلا هدایت ورساچه را بر عهده گرفت و تا به امروز نام این شرکت را همچنان در میان برترین برندهای جهان حفظ کرده‌است.

وی در زادروز ۱۸ سالگی خواهرزاده‌اش، نیمی از سهام متعلق به خود را به او واگذار کرد و پس از مرگش نیز شرکت ورساچه به مالکیت برادر، خواهر و خواهرزاده‌اش درآمد.

سهام‌داران

جیانی ورساچه تا زمان مرگش، خود سمت رهبری این شرکت را برعهده داشت ،دوناتلا خواهر او نایب رئیس شرکت و همچنین مسوول روش‌های توزیع و پخش ورساچه بود

سانتو ورساچه، برادر جیانی، به همراه دوست هم دانشگاهی خود، کلودیا لوتی، شرکت مرکزی ورساچه را اداره می‌کرد. انتظار می‌رفت که این شرکت در نیمه سال ۱۹۹۸ عمومی شود؛ بنابراین جیانی ورساچه، اندکی پیش از مرگش، شروع به بازسازی سازمان شرکت کرد. برنامه‌ریزی شده بود که ۲۵ تا ۳۰ درصد دارایی شرکت به بورس سهام واگذار شود. جیانی ورساچه مالک ۴۵ درصد، دوناتلا ۲۰ درصد و سانتو ورساچه مالک ۳۵ درصد از سهام شرکت بودند.

 دوناتلا اکنون یکی از طراحان ثروتمند و برجسته جهانی و در حال حاضر نایب رئیس گروه ورساچه و رئیس طراحان شعبه مد ورساچه است.