برند بربری (Burberry)

برند بربری (Burberry)

بربری (به انگلیسی: Burberry) یا گروه بربری، شرکت کالای لوکس و خانه مد بریتانیایی است، که در زمینه طراحی، تولید و توزیع پوشاک، لوازم آرایشی، عینک‌های آفتابی، لوازم جانبی، عطر و ترکیبات معطر فعالیت می‌کند

تاریخچه‌ی برند بربری (Burberry)

توماس بربری در ۱۸۳۵ در دهکده بروکهام گرین در نزدیکی لندن متولد شد.

او در نوجوانی شاگرد یک پارچه فروش بود و بعد در ۱۸۵۶ در باسینگستوک  یک فروشگاه کوچک لباس باز کرد.

شرکت به سرعت در حال توسعه و رشد بود. در سال ۱۸۷۰ بیش از ۸۰ نفر در استخدام این شرکت بودند.

۱۰ سال بعد توماس در جستجوی جایگزینی برای پارچه‌های پلاستیکی که تنها پارچه ضد آب آن روز‌ها بود موفق به اختراع پارچه‌ی گاباردین شد.

گاباردین به دلیل سبک‌تر و راحت‌تر بودن به سرعت جایگزین بارانی‌های پلاستیکی شد.

گاباردین یک پارچه‌ی محکم و ضد آب و در عین حال با تنفس پذیری بالاست.

در ۱۸۹۱ شعبه دوم بربری در لندن افتتاح و تبدیل به شعبه مرکزی برند شد.

۱۰ سال بعد  وزارت دفاع بریتانیا، توماس بربری را مسئول ساختن لباس جدید برای افسران ارتش می‌کند.

این بار توماس بربری ترنچ کت (Trench Coat) معروف خود را طراحی کرد& نوعی بارانی ضد‌آب و سبک که از گاباردین دوخته شده بود.

امروزه ممکن است با پوپلین و یا چرم هم دوخته شود.

در ۱۹۰۱ بربری به یکی از معروف‌ترین برند‌ها تبدیل شد و لوگوی خود را در سال ۱۹۰۴ ثبت کرد.

نشان تجاری آن‌ها، شوالیه اسب سوار، نماد حرکت رو به جلو بود. حرکتی با افتخار، غرور، قدرت و صلابت.

 

در ابتدای جنگ جهانی اول ارتش دولت انگلیس از توماس بربری درخواست کرد یک نمونه‌ی جدید از ترنچ کت را طراحی کند.

کت جدید مجهز به چندین حلقه در کمربندش بود که از آنها می‌شد برای آویزان کردن نارنجک‌ها، نقشه‌ها و فلاسک استفاده کرد؛ یک تسمه بر‌روی شانه‌ها برای دوربین چشمی و ماسک گاز و ورقه‌های نازک فلزی بزرگ بر روی قفسه‌ی سینه برای محافظت از قلب.

استفاده از ترنچ کت محدود به جنگ نشد و بعد از آن‌ بین مردم همه گیر شد.

در ۱۹۲۴ پارچه‌ی های شطرنجی معروف بژ، سیاه، سفید و قرمز برای اولین بار در طراحی داخلی کت و بارانی‌های بربری به کار گرفته شد، پارچه‌ای که بعد‌ها تبدیل شد به علامت تجاری این برند.

فوت توماس بربری و فروخته شدن کمپانی

در ۲۷ آگوست ۱۹۲۶ توماس بربری درگذشت و میراث خود را برای پسرانش توماس نیومن و آرتور بر جای گذشت.

آنها کمپانی خانوادگی خود را در ۱۹۵۵ به (GUS (Great Universal stores فروختند.

در دهه‌ی ۱۹۵۰ بربری در اوج شکوه خود بود.

آدری هپبورن در فیلم صبحانه در تیفانی یک ترنچ کت به تن داشت، همفری بوگارت در کازابلانکا یک بارانی بربری پوشیده بود.

گری کوپر و مارلین دیتریش هم در فیلم مراکش بربری پوشیده بودند.

طراحی و تولید اکسسوری

پس از ظهور در نمایش‌های تلویزیونی محبوب دهه ۱۹۶۰ بربری اولین مجموعه اکسسوری را به محصولات خود اضافه کرد که شامل کیف دستی، چتر، روسری و چمدان می‌شد.

پس از آن در ۱۹۶۷ پارچه‌ی چهارخانه معروف بربری به طور رسمی تبدیل به علامت تجاری این شرکت شد.

مدیریت جدید و اوج گرفتن دوباره بربری

در سال ۱۹۹۷ بود که رز‌ماری براوو (Rose Marie Bravo) به عنوان مدیر عامل جدید شرکت انتخاب شد.

با تدابیر جدیدی که اتخاذ نمود و همچنین با کمک طرح های تبلیغاتی ماریو تستینو (Mario Testino) شرکت دوباره جان تازه ای گرفت و نام بربری بر سر زبان ها افتاد.

او از پارچه‌ی چهارخانه معروف بربری برای رسیدن به یک کالای لوکس و مد روز استفاده کرد.

رزماری به کمک کمپین‌های تبلیغاتی با اهداف دقیق و در رسانه‌های معتبر و به روز کردن طرح لباس‌ها و استفاده از پارچه‌ شطرنجی سنتی بربری موفق شد مجددا این برند را در مرکز توجه‌ها قرار دهد.

در۲۰۰۲ ارزش این برند به ۱.۵ میلیارد دلار رسید.

رزماری در ۲۰۰۶ بازنشسته و آنجلا آرنتس جانشین او شد.

برند بربری در پایان ۲۰۱۰ با ۴۷۳ فروشگاه در ۴۸ کشور دنیا به فروشی معادل ۱.۲۷۹ میلیارد دلار دست پیدا کرد.

تغییر لوگو

در ۲۰۱۸ کریستوفر بیلی طراح افسانه‌ای بربری پس از ۱۷ سال همکاری از این برند جدا شد و ریکاردو تیشی به عنوان مدیر جدید خلاق این برند معرفی شد.

فقط چند ماه پس از برعهده گرفتن این سمت ریکاردو تیشی تصمیم گرفت لوگو و طرح مونوگرام بربری را تغییر دهد.

کار طراحی طرح مونوگرام این برند برعهده‌ی مدیر هنری پیتر ساویل گذاشته شد که پیش از این کار باز‌طراحی لوگو برند کلوین کلاین را بر‌عهده داشته است.

طرح مونوگرام بربری ترکیبی از حروف ابتدایی نام و نام خانوادگی توماس بربری است.

رنگ‌های خاطره انگیز سفید، نارنجی و بژ کلاسیک بربری در طراحی استفاده شده‌اند.

زیر مجموعه‌ها

امروزه برند بربری شامل چهار برند زیر مجموعه می‌شود:

Burberry Prorsum: گران‌ترین و لوکس‌ترین برند این مجموعه است و در شو‌های لباس به نمایش گذاشته می‌شود.
Burberry London: برند لباس‌های رسمی و کلاسیک مجموعه.
Burberry Brit: برند محبوب نسل جوان.
Burberry Sport: برند لباس‌های غیر رسمی مجموعه است و هدف اصلیش نوجوان‌ها هستند.